Tuesday, September 25, 2012

KHADRIA BUAH HATI TEMAN PENJARAKU

Seminggu kemudian, khususnya setelah tali pusat anakku tanggal, aku dihantar kembali ke penjara. Anakku turut serta.

Di dalam penjara itu, aku diberikan katil lamaku. Untuk anakku pula diberikan buaian dengan kelambu kecil dan tilam. Mereka memberikan anakku susu tepung "Cow and Gate".

Kesemua teman-temanku dalam bilik penjara begitu menyayangi anakku. Mereka bergilir-gilir membantu menjaga anakku atau membawa air atau membasuh pakaian atau menyediakan susu.

Kawan-kawanku juga, acapkali menyimpan baki makanannya untukku. Setiap malam, dua orang dari mereka bergilir-gilir menjaga anakku. Dua hari sekali aku dibenarkan berjalan dan bersenam di luar penjara.

Aku benar-benar inginkan wajah anak sulungku dipotret. Malah adikku juga inginkan gambar anakku  untuk ditunjukkan kepada teman-teman kami di luar penjara.

Bagaimanapun matron tidak membenarkan gambar anakku diambil dalam penjara. Beliau izinkan anakku dibawa keluar satu hari dari jam 9 pagi hingga 4 petang. Seorang sukarelawan telah diminta untuk menemani  anakku ketika di luar.

Ketika itu anakku sudahpun berusia 6 bulan. (September 1949). Aku telah memakaikan anakku dengan pakaian menyerupai uniform tentera Indonesia dan dengan kopiahnya yang terdapat bendera Indonesia.  Potret comelnya ada dalam simpananku hingga kini.

Dalam tempoh masa itu juga, matron telah menerima sepucuk surat dari seorang Penguasa Polis yang mengarahkanku supaya dibawa ke Mahkamah Tinggi untuk perbicaraan. Beberapa hari kemudian, anggaran jam sembilan pagi, sepasukan polis telah datang ke penjara dan mengiringiku dalam sebuah trak polis untuk dibawa ke mahkamah.

Di mahkamah ketika itu terdapat seorang hakim berbangsa Eropah dan dua orang pembantunya.

Hakim banyak bertanya tentang latar belakangku, suamiku serta soal sama ada memang benar aku berhasrat menggulingkan kerajaan British dan Singapura. Aku menolak dakwaan itu serta menjelaskan hasrat sebenar kedatanganku ke Singapura adalah ingin belajar Bahasa Inggeris dan dalam kesempatan itu ingin membantu wanita-wanita Indonesia yang terdampar di Singapura kerana dibawa oleh askar Jepun sebelumnya.

Setelah pertemuan itu, tiada apa yang berlaku. Aku kekal berada dalam penjara bersama anakku. Lebih menyedihkan lagi, suamiku sudah tidak lagi datang menjengokku dan anaknya.
Sesekali terbetik juga rasa kesal di hati akan kewujudan keadaan itu.

Bagaimanapun, jauh di sudut hati, aku  memahami keadaan yang berlaku sebenarnya. 

Aku tahu ibu bapa suamiku menyenangi diriku, tapi tidak adik beradiknya. Aku tidak dapat memahami kenapa mereka bersikap sebegitu terhadapku. Namun pernah juga aku dimaklumkan, bahawa mereka takut suamiku akan menceraikan isteri tuanya dan mereka kuatir jika ini berlaku, anak-anaknya nanti akan terbiar begitu saja. Tambahan pula aku orang Indonesia.

" Kamu punyai ramai anak dari isteri tuamu dan mereka adalah tanggungjawabmu," begitu kata mereka.

Malah mereka juga pernah mendesak agar suamiku menceraikanku tetapi tidak dilakukannya. Sebaliknya, aku dimaklumkan kemudian, betapa, ketika akan sedang sarat mengandung tujuh bulan, suamiku telah bertindak menahan arahan dari Penguasa Polis Singapura untuk mengusirku kembali ke Indonesia.

Kisahnya begini. Penguasa Polis Singapura telah menghantar arahan kepada Penguasa Penjara supaya mempersiapkan diriku untuk dihantar pulang ke Indonesia. Matron kemudiannya telah diarahkan untuk menyuntik "small pox" dan taun.' 

Apabila adikku datang, aku memintanya menghubungi dan memaklumkan keadaanku, padanya.

Sebaik menerima makluman itu, suamiku segera bertindak. Ia terus menghubungi sahabatnya Ahmad Ibrahim seorang peguam Melayu di Singapura dan memintanya bertindak untuk meminta Polis Singapura membatalkan arahan itu. Alasannya begitu jelas. Aku adalah isteri kepada seorang rakyat Tanah Melayu.

Enam bulan selepas aku dibawa ke Mahkamah Tinggi sebagaimana yang aku maklumkan terdahulu, tepatnya pada 30 Januari 1950,  Matron menemuiku.

" Kamu dibebaskan hari ini, " katanya. " Bersiaplah. Tapi kamu hanya boleh tinggal di Johor Bahru saja dan tidak boleh pergi ke mana-mana," tambahnya lagi.

Perkabaran itu, benar-benar amat menggembirakanku. Aku bersyukur ke hadrat Ilahi, kerana  memperkenankan doaku ini.

Pada pukul 11 pagi itu, aku sudah berada dalam trak polis untuk dibawa terus ke Johor Bahru. Tinggallah kenangan manis bersama teman-teman sepenjara yang begitu gembira tapi sedih dengan pembebasanku itu.  Satu kenangan manis dan pahit di penjara Singapura yang tidak mungkin akan aku lupa sepanjang hayatku. 

Anakku Khadria, sekecil itu, kelihatan juga girang seolah-olah sama meraikan hari pembebasanku.

1 comment:

Unknown said...

satu catatan yang menyentuh perasaan..merupakan satu strategi retorik pathos yang berkesan untuk memujuk dan mempengaruhi khalayak pembaca...

Post a Comment