Friday, October 2, 2015

BAB 20 - DIBUANG DAERAH KE JOHOR



Aku diiringi oleh dua orang pegawai CID dalam perjalanan menyeberangi tambak Johor ke Johor Bahru. Seorang daripadanya berbangsa Inggeris dan penolongnya seorang Melayu. 

" Kamu dibuang daerah hingga 30 Januari 1960," kata pegawai Inggeris itu. Anehnya, dia tidak menunjukkan sebarang surat hitam putih yang  ada kaitannya dengan arahan buang daerah itu.

Di Johor Bahru, aku dibawa terus ke Ibu Pejabat Polis di mana suamiku sudah sedia
menunggu. Di Ibu Pejabat Polis itu, aku terpaksa menandatangani surat perintah yang tidak membenarkanku meninggalkan rumah antara lima petang hingga lima pagi. Aku perlu mendapat kebenaran pihak polis sekiranya ingin keluar antara tempoh masa itu.

Pada siang harinya pula, aku tidak dibenarkan untuk meninggalkan rumah dalam lingkungan lebih dari lima  batu (ketika itu kilometer belum digunakan) tanpa izin pihak polis. Pihak polis juga dibenarkan datang ke rumahku pada bila-bila masa untuk menyiasat diriku atau segala kemungkinan barangan yang mencurigakan dalam milikku..

Bagaimanapun, suamiku memaklumkan kepada pihak CID. aku  akan ditempatkan di Muar dan tinggal bersama ayah dan ibunya. Alasannya begitu mudah. Dia tidak inginkan timbul sebarang masalah kerana Isteri tuanya serta anak-anaknya ketika itu berada di Johor Bahru.

Selama sepuluh hari aku dan anakku Khadria berada di Johor Bharu sebelum dipindahkan ke Muar. Selama sepuluh hari itu juga kami tinggal di hotel Station. 

Ibu bapa mertuaku kelihatan begitu gembira sekali melihat kedatanganku ke rumahnya. Apatah lagi, aku dimaklumkan bahawa jurai keturunan mereka ada pertalian dengan Pagar Ruyung di Sumatera, tempat asal pemerintah Raja-raja Minangkabau.

Walaupun ibu bapa mentuaku begitu baik terhadapku, tetapi jiwaku sebenarnya agak kurang selesa dan kurang tenteram ketika berada di sana.  Aku tidak mengenali sesiapun di sana. Apatah lagi, suamiku pula berada di Johor Bharu kerana kliniknya terletak di sana. 

Sesiapa saja yang datang mengunjungi mentuaku,  kerapkali memerhatiku dengan rasa aneh dan menjengkilkan. Aku seolah-olah dilihat sebagai seorang wanita murahan. Apatah lagi, ketika itu aku kerap berpakaian baju kebaya, baju kebangsaan Indonesia. Pakaian itu ketika itu umumnya dipakai oleh isteri buruh ladang warga  Indonesia. Mereka mungkin beranggapan aku adalah kalangan orang yang berdarjat begitu.

Ada juga aku terdengar kata-kata yang kurang menyenangkan yang dilahirkan mereka mengenai cara berpakaianku. " Hanya pelacur saja yang berpakaian sebegitu untuk tarik perhatian jantan pada waktu malam," kata mereka. Hatiku benar-benar terluka bila diperkatakan begitu. 

" Ini pakaian kebangsaan dan tradisi kami dan aku berbangga memakainya," pernah aku menjawabnya seperti itu.

Suatu petang, ketika akan sedang mendorong anakku dengan kereta tolak untuk bersiar-siar di taman,  aku pernah terdengar sokseh-sokseh sindiran orang di dalam rumah. " Eiii...macam amah kodi.....".  Walaupun luka hatiku, aku buat-buat tidak peduli.

Di rumah mentuaku itu, terdapat seramai 12 orang yang terdiri dari kedua ibu bapa mentuaku, ipar-iparku dan anak-anak mereka. Salah seorang daripada iparku, kerapkali memaksaku membuat kerja-kerja seperti yang dilakukan oleh seorang amah atau orang gaji.  Mereka seolah-olah menganggap diriku ini, bukan seorang kakak ipar mereka tetapi sebagai seorang dari kelompok kasta yang lebih rendah. Namun bagi mengelakkan suasana rumah tidak harmoni, aku buat juga suruhan dan arahannya tanpa banyak masalah..

Bagaimanapun, kepatuhanku itu tidak bertahan lama. Beberapa bulan kemudian, aku sudah mula mengandungkan anak yang kedua. Ketika itu aku kerap lemah badan. Aku kerap muntah-muntah, pening dan demam. Perubahan sikap dan keadaan tubuhku ternyata menimbulkan kemarahan ipar-iparku kerana aku sudah tidak setangkas dulu, Aku banyak kali bertangguh kerja atau membuat kerja tidak leengkap atau sempurna.

Kerapkali, apabila tiba masa makan, aku kerap disindir mereka. Katanya," Ada orang di sini yang hanya tahu makan tetapi tidak tahu kerja, tetapi aku yang terpaksa bertungkus-lumus cari wang untuk beli beras dan untuk makan." 

Aku sekali lagi berpura-pura tidak mendengarnya. Tetapi sebaik saja selesai makan dan berkemas, aku lekas-lekas masuk ke bilik dan menangis. Ketika itu, aku kerapkali terkenangkan ayah ibuku di kampung. 

Mereka ibu bapaku. Mereka pasti amat menyayangi diriku.



No comments:

Post a Comment