Saturday, November 14, 2015

BAB 27 - MEMBANGUN SEMULA UMNO

Ucapan-ucapanku, pidato-pidatoku dan kata-kataku, yang menyatakan betapa setiap manusia adalah setaraf, sama ada dia seorang yang berpangkat atau orang yang dari keturunan yang baik atau bertaraf tinggi mahupun dari kalangan orang-orang biasa, ternyata mula menarik perhatian banyak pihak.

Kalangan masyarakat biasa turut mengiakan dan menyokong kritikanku mengenai kewujudan kelas masyarakat dalam sesuatu mesyuarat UMNO di mana pihak orang dari keluarga bangsawan, atau isteri orang berpangkat, duduk di  kerusi sementara kelompok masyarakat biasa, duduk bersimpoh atas tikar mengkuang mengadap mereka.

Bagaimanapun, kata-kata dan pandanganku itu  ternyata turut menyinggung ramai isteri-isteri orang berpangkat  dan golongan bangsawan di Johor. Bibit-bibit penentangan terhadap kemasukanku ke dalam UMNO mula kelihatan dan semakin bercambah. 

Keadaan ini akan aku paparkan dalam urutan kisah perjuanganku ini kemudian hingga aku akhirnya berjaya mereka singkirkan secara total dari parti UMNO pada tahun 1956.

Antara bibit penentangan awal terhadap diriku berlaku tidak lama kemudian apabila Ketua Kaum Ibu UMNO Johor Bharu, isteri seorang pembesar negeri dan juga seorang Syarifah telah meletakkan jawatannya sebagai tanda protes. Tindakannya itu, menimbulkan kemarahan dan kebencian golongan wanita bangsawan serta kawan-kawannya terhadap saya.

Sebenarnya, aku tidak percaya dan amat kesal dengan tindakannya meletakkan jawatan sebagai Ketua Kaum Ibu UMNO itu, semata-mata sebagai tanda protes terhadap kata-kataku. Sebagai seorang pemimpin, dia sewajarnya seorang yang berfikiran terbuka dan dapat memperakukan secara benar dan bijaksana betapa perkara ini memang benar-benar berlaku khususnya di Johor Bharu khasnya dan di Tanah Melayu amnya.

Ketika itu, umum dapat melihat akan kemungkaran dalam sistem lapis masyarakat Melayu di Tanah Melayu ketika itu. Dalam satu majlis perkahwinan di Negeri Johor misalnya, Tengku-tengku, Datin-Datin dan Syarifah-syarifah duduk di atas sementara orang kebanyakan duduk di bawah, seolah-olah wujud satu sistem kasta yang begitu menyerlah dan menakutkan orang-orang kampung untuk menyertai UMNO.

Seorang orang biasa bernama Ramlah kemudiannya dipilih menjadi Ketua Kaum Ibu UMNO Johor Bharu yang baru untuk tempoh dua tahun. Sepanjang tempoh itulah, Ramlah dan aku, sebagai sifatnya seorang Pegawai Penerangan Kaum Ibu UMNO cwanga Johor, berusaha gigih menambahkan lagi cawangan-cawangan Kaum Ibu UMNO Johor Bharu. 

Malah tidak bersalahan jika dikatakan bahawa cawangan Kaum Ibu UMNO Johor Bharu adalah cawangan Kaum Ibu UMNO terbesar di Tanah Melayu ketika itu.

Pada tahun 1954, Perhimpunan Agung UMNO telah diadakan di Alor Setar Kedah. Kaum Ibu UMNO cawangan Johor Bharu telah menghantar dua orang wakilnya iaitu Cik Ramlah dan aku. Sebagaimana biasa, aku terpaksa memohon izin polis untuk ke Alor Setar.

Salah satu kegiatan ahli-ahli Kaum Ibu UMNO Johor Bharu adalah mewujudkan kelas Urusan Rumah Tangga. Jadi sebelum pergi ke Kedah, Kaum Ibu UMNO Johor Bharu telah bekerjasama dan bergotong-royong menyulam dan menjahit sapu tangan dengan setiap sudutnya tertulis MERDEKA dan UMNO.

Kami pergi Kedah dengan keretapi. Di Kedah, kesemua deligasi kaum Ibu UMNO seramai 50 orang ditempatkan di rumah adik Tunku Abdul Rahman, Tengku Habsah. Ketika itu, Kaum Ibu UMNO tiada ketuanya, kerana Ketua Kaum Ibu UMNO, Ibu Zain mengambil cuti beberapa bulan kerana sakit. 

Di Perhimpunan Agong UMNO itu pula, Kaum Ibu UMNO Tanah Melayu, terpaksa melantik Ketua Kaum Ibu UMNO yang baru.

Beberapa para perwakilan telah mencadangkan namaku dan nama Tengku Habsah. Tunku Abdul Rahman bagaimanapun kurang bersetuju dengan cadangan itu kerana aku ketika itu masih lagi dalam perhatian polis sementara mengenai adiknya Tengku Habsah, Tunku kurang senang dengan idea adik-beradik dilantik menerajui kepimpinan UMNO pusat.

Ketika itu, pilihan kami adalah Raja Permaisuri Perlis kerana kami berpendapat bagainda adalah seorang wanita yang progresif daripada kesemua permaisuri dan isteri Sultan-Sultan Melayu, puteri-puteri raja atau kerabat diraja ketika itu.

Lanjutan dari itu, kami Kaum Ibu UMNO telah menghantar satu rombongan untuk memujuk baginda Permaisuri Perlis. Bagaimanapun, baginda telah menolaknya dengan alasan, sebagai Permaisuri Raja Perlis, baginda tidak wajar terlibat dalam mana-mana organisasi atau pertubuhan politik.

Oleh kerana masalah dan keadaan itulah, Kongres atau Perhimpunan Agong UMNO di Kedah, para perwakilan dari Kaum Ibu UMNO tidak melantik sesiapapun untuk menjadi Ketua Kaum Ibu UMNO. Para perwakilan UMNO di perhimpunan itu,  hanya melantik Tunku Abdul Rahman sebagai Yang Di Pertua UMNO dan Tun Abdul Razak, En Saadon Jubir dan Tun Dr ismail sebagai Naib yang Di Pertua.

Bagaimanapun, suatu perkara yang menyedihkan Kaum Ibu UMNO ketika itu adalah dalam susunan barisan kepimpinan  dalam Ahli Majlis Tertinggi UMNO yang dipilih, tidak terdapat walau seorangpun dari kalangan Kaum Ibu UMNO.

Keadaan ini benar-benar menimbulkan kejengkilan kepada Kaum Ibu UMNO terhadap sikap Kaum Bapa dan Kaum Pemuda. Pihak Kaum Ibu merasakan, mereka ketika itu hanyalah dijadikan sebagai alat  oleh Kaum Bapa untuk bekerja saja-saja untuk mereka dan untuk UMNO. Kaum Ibu UMNO juga mahukan pengikhtirafan terhadap sumbangan mereka terhadap UMNO.

Dalam kongres itu, aku sebagai salah seorang daripada empat perwakilan yang dipilih oleh 50 wakil Kaum Ibu UMNO serata Tanah Melayu, telah menyuarakan bantahan terhadap sikap dan tindak-tanduk Kaum Bapa terhadap Kaum Ibu.

“ Kenapa tidak terdapat walau seorangpun kaum ibu yang dipilih untuk menganggotai Ahli Majlis Tertinggi UMNO?” soalku keras. “ Adakah ini bererti,  kaum bapa serta pemuda menilai taraf kaum ibu begitu rendah dan tugas kami hanyalah semata-mata untuk berbakti seluruh jiwa dan raga untuk lelaki semata-mata…!!!!” tanyaku deras dan keras lagi.

“ Kalau beginilah caranya dan kalau beginilah sikap kaum bapa dan pemuda, tidaklah ada gunanya kaum ibu menghadiri kongres ini!!!!”

“Tengok…!!” kataku lagi. Kaum ibu berusaha dan berikhtiar bermacam-macam cara untuk sama-sama membangunkan semula UMNO seperti menjual sapu tangan ini untuk mencari dana dan wang yang cukup bagi membiayai pelbagai aktiviti dan bagi memajukan parti UMNO.”

“ Soalnya, kenapakah kaum bapa tidak cuba atau tidak mahu memberikan perhatian dalam soal ini supaya dapat memberikan semangat kepada Kaum Ibu UMNO untuk sama-sama bergiat dan berjuang untuk membangunkan semula UMNO!!!!!?” tanyaku lantang.

Mungkin kata-kataku yang keras dan deras dalam perhimpunan agung UMNO yang didominasi sepenuhnya oleh kaum bapa dan pemuda menimbulkan gegaran kerana untuk pertama kali, kaum ibu yang selama ini hanya bertindak sebagai 'Mak Turut', tiba-tiba menzahirkan kritikan keras kepada kaum bapa.

Untuk seketika, kata-kataku mendapat tepukan gemuruh dari kaum ibu sementara kaum bapa semacam terdiam.. Keadaan ini mungkin juga turut menyedarkan banyak pihak khususnya kepimpinan pusat UMNO. Dalam ucapan penangguhan pada akhir persidangan UMNO di Alor Setar Tunku Abdul Rahman menzahirkan persetujuannya dengan kata-kataku itu.

“ Bolehlah nanti. Sebagai Yang Di Pertua UMNO Malaya, yang ada hak untuk memilih mengikut kehendaknya sendiri, akan melantik salah seorang dari Kaum Ibu UMNO untuk menganggotai Ahli Majlis Tertinggi UMNO Malaya,” kata Tunku Abdul Rahman.

Pada akhir ucapannya juga, Tunku Abdul Rahman memaklumkan bahawa aku, sebagai wakil Kaum Ibu UMNO, telah dipilihnya untuk menganggotai Ahli Majlis Tertinggi UMNO. 

Memandangkan jawatan Ketua Kaum Ibu UMNO masih kosong kerana Ibu Zain bercuti sakit, maka UMNO kemudian melantikku sebagai Setiausaha Hal Ehwal Kaum Ibu UMNO Malaya. Jawatanku itu, adalah sekaligus merangkap Pemangku Ketua Kaum Ibu UMNO Malaya.


No comments:

Post a Comment