Friday, December 18, 2015

BAB 28: UMNO BAGAI KAIN BURUK YANG TAK LAKU DIJUAL - TUNKU


 Sehari selepas mesyuarat UMNO,Tunku memanggilku untuk berbincang mengenai usaha untuk mengembangkan dan memajukan UMNO termasuk dengan Kaum Ibu UMNO. UMNO ketika itu, sedang dalam keadaan serba dhaif, kerana baru saja mengalami pergolakan dalaman lanjutan perletakan jawatan Dato' Onn bin Jaafar.

Sepatah kata Tunku ketika mengambilalih jawatan Yang Di Pertua Agung UMNO Malaya ialah, " UMNO bagaikan kain buruk yang tak laku dijual". Maksud kata-kata Tunku itu adalah, ketika itu Parti UMNO benar-benar tidak mendapat sokongan dan dokongan orang Melayu, kerana Dato' Onn bin Jaafar adalah seorang tokoh pemimpin orang Melayu yang amat terkenal dan amat berpengaruh.

Apabila beliau meninggalkan UMNO, ramai pemimpin dan ahli UMNO turut meninggalkan UMNO dan menyertai parti baru yang ditubuhkan Dato' Onn bin Jaafar iaitu Parti IMP atau Independent Malayan Party.

Begitu juga keadaannya dengan Kaum Ibu UMNO. Sayap ini  ketika itu dapat diibaratkan seperti "kerakap tumbuh di batu" . Peribahasa ini membawa erti, keadaan dan kedudukan Pergerakan Kaum Ibu UMNO ketika itu,  masih belum mantap dan kuat. Kebanyakan ahlinya pula, terdiri dari penduduk kawasan bandar dan  isteri orang yang berpangkat serta isteri kakitangan kerajaan British.

Tunku meminta aku untuk turut bersama-samanya memikirkan pelbagai cara atau strategi untuk memperteguhkan parti serta menambahkan bilangan keahlian orang Melayu di dalam parti UMNO. 

Inilah  yang kulakukan sepanjang perjalanan pulangku dari Alor Setar ke Johor Bahru.  Kotak fikirku tiada henti mencongak pelbagai perkara. Akhir dari pemikiranku yang panjang, aku akhirnya mendapat satu kesimpulan bahawa, satu cara terbaik untuk meningkatkan sokongan dan pengaruh UMNO. adalah dengan mengukuhkan dan mengembangkan sayap Kaum Ibu UMNO itu sendiri.

Aku benar-benar yakin, betapa sayap Kaum Ibu UMNO yang maju, akan turut memajukan dan meningkatkan keahlian UMNO. Dalam kata lain, untuk memajukan UMNO, maka sayap Kaum Ibu perlu berusaha gigih untuk membuka lebih banyak lagi cawangan Kaum Ibu dan menarik seberapa banyak ahli-ahli Kaum Ibu.

Pada fikiranku, salah satu langkah terbaik untuk berbuat sebegitu adalah dengan melawat ke kampung-kampung untuk memberikan penerangan. Ini bererti, UMNO perlu melantik seorang lagi Pegawai Penerangan dari kalangan sayap kaum Ibu UMNO itu sendiri. 

Beberapa hari, setelah tiba di Johor Bahru, aku segera menemui Tunku di pejabat UMNO. Aku bentangkan cadanganku agar Kaum Ibu mula mengembangkan sayapnya ke kawasan-kawasan luar bandar. Aku juga kemukakan cadangan untuk melantik seorang Pegawai Penerangan dari kalangan Kaum Ibu UMNO untuk tugasan tersebut.

" Pada hemat saya, kita tidak perlukan seorang lagi Pegawai Penerangan. Saya kan sudah ada," bantah Ketua Penerangan UMNO ketika itu, Tuan Syed Jaafar Albar. Dia berkata begitu, apabila Tunku meminta pandangannya.

Aku cuba meyakinkan Tunku akan kepentingan seorang Pegawai Penerangan terdiri dari Kaum Ibu. Menurutnya, kaum ibu lebih mudah dihampiri dan diyakini oleh kaum yang sejenis dengan mereka berbanding dengan kaum bapa. Tunku akhirnya bersetuju dengan cadanganku untuk melantik seorang Pegawai Penerangan Kaum Ibu.

" Ibu ada calon pilihan? Setakat ini, saya tak nampak sesiapa yang boleh melaksanakan program itu kecuali ibu sendiri. Beginilah Ibu Khadijah. Saya dengan ini melantik ibu sebagai Pegawai Penerangan Kaum Ibu UMNO,"zahir Tunku.

Aku bersetuju dengan tawaran itu. Tunku Abdul Rahman Putra gembira dengan persetujuanku untuk menerima perlantikan sebagai Pegawai Penerangan Khas UMNO untuk Pergerakan Kaum Ibu UMNO.

" Ibu Khadijah mahu melawat kawasan mana dulu? Nanti saya bincang dengan ahli UMNO di tempat itu," kata Tunku.

" Pada fikiran saya, kawasan luar bandar yang mahu saya pergi adalah sekitar kawasan Kota Tinggi. Ada seorang ahli kita, Kak Ara, namanya ada  berminat untuk mengikut saya. Tambahan pula, Kak Ara memang asalnya orang sana dan tahu selok belok kawasan dan kampung di sekitar kawasan itu," jawabku.

Tunku mengangguk. Wajahnya kelihatan tersenyum senang.


No comments:

Post a Comment