Friday, December 18, 2015

BAB 29_ MEMBANGUN CAWANGAN PERGERAKAN KAUM UBU UMNO SE TANAH MELAYU


Sistem jalan di Kota Tinggi ketika itu masih tidak sempurna. Sistem perhubungan terbaik adalah melalui sungai dengan menaiki motorboat. Sebelum ke Kota Tinggi, aku telah menghubungi Pak Engku, Ketua UMNO Kota Tinggi serta ketua pemudanya. Merekalah yang membantu kami dan menguruskan perjalanan kami di sekitar Kota Tinggi itu. Oleh kerana kesuntukan masa, aturcara perjalanan kami begitu ketat sekali serta berterusan dari siang hingga malam.

Perjalanan kami begitu meletihkan. Apabila berhenti di sesebuah kampung, wakil UMNO atau Ketua Kampung, akan mengumpulkan orang ramai untuk aku bersyarah. Setelah diwujudkan cawangan Kaum Ibu UMNO, kami menaiki bot semula dan meneruskan perjalanan ke kampung lain pula.

Jadi, sepanjang lawatan selama tiga hari ke Kota Tinggi itu kami berjaya menubuhkan cawangan-cawangan di Kampung Lukut, Bukit Sengat, Tanjung Buai, Linting, Tanjung Surat, Tanjung Langsat dan Kangkung.

Umumnya, di setiap kampung, kaum ibunya begitu takut mendengar perkataan MERDEKA, kerana perkataan itu bererti menentang kerajaan penjajah Inggeris. Adakalanya, kaum ibu di sesetengah kampung menasihati kami supaya tidak menyebut MERDEKA kerana ditakuti akan ditangkap oleh mata-mata Inggeris dan disumbatkan ke dalam penjara.

Ada juga yang berpendapat, jika kita benar-benar merdeka, orang Melayu pasti akan mendapat kesusahan dan menderita. Menurut mereka, setakat manalah keupayaan orang Melayu mampu merdeka sedangkan untuk membuat jarumpun kita tidak tahu.

Oleh itu, dalam setiap ceramah, kami terpaksa menjelaskan erti MERDEKA. Setiap kali sebelum memulakan ucapanku,  aku akan mulakan dengan laungan “MERDEKA!” dengan lantang serta seterusnya menerangkan pengertian merdeka itu.

Aku katakan kepada mereka. perkataan MERDEKA adalah ilham dari Allah (SWT)  kerana dalam perkataan itu terkandung satu kekuatan yang diberi Allah (SWT). Oleh itu, kita tidak sewajarnya takut berjuang untuk MERDEKA kerana Allah (SWT) sentiasa bersama kita.

“ Kekuatan ini, setiap hari semakin berkembang seperti seorang bayi menjadi kanak-kanak atau seperti mata air menjadi sungai hingga mampu memecah ampangan,” zahirku.

“ Ibu-ibu, bapak-bapak serta saudara sekelian.  Janganlah ibu bapak merasa takut untuk menyebut MERDEKA dengan lantang. Usahlah juga taku akan kemungkinan mendapat tindak balas daripada pihak Inggeris. Lihat di sana. Ada beberapa orang mata-mata (polis) yang sedang memerhatikan saya berucap. Kalau memang satu kesalahan untuk menyebut Merdeka, pasti saya sudah ditangkap sekarang. Tapi lihat, Saya masih berdiri di sini dan mereka tidakpun menangkap saya,” zahirku lantang lagi.

“Seandainya pihak Mata-mata ingin menangkap orang yang berteriak MERDEKA, maka orang pertama yang akan ditangkap adalah para pemimpin UMNO dan khususnya orang seperti saya dan bukannya orang seperti ibu bapak. Jadi, ibu bapak serta saudara sekelian usah gusar atau bimbang,” tekanku dengan penuh semangat lagi.

Aku kemudian menceritakan kepada mereka apa yang berlaku di Indonesia dan bagaimana rakyat di sana telah berjuang bermati-matian demi untuk kemerdekaan negaranya.

“Saudara kita di Indonesia yang berjuang untuk kemerdekaan, bukan saja terdiri dari kaum lelaki dan pemuda, malah kaum ibunya. Mereka juga turut bersedia untuk menyerahkan barang-barang kemas dan pakaian serta turun ke medan perang untuk berperang menentang Belanda. Tetapi kita di Tanah Melayu tidak seperti mereka. Justeru itu, adalah menjadi tanggungjawab kita menjadikan parti kita, parti UMNO kuat.”

“ Bukanlah tujuan saya, mengajak ibu-ibu, bapak-bapak dan saudara sekelian untuk kita berperang dengan Inggeris. Tidak. Saya hanya merayu ibu bapak dan saudara, untuk bersama kami dan menjadi ahli parti UMNO serta sama-sama berusaha agar kita berjaya mencapai kemerdekaan dari tangan penjajah Inggeris!!!!,” zahirku dengan amat bersemangat lagi.

Pernah pada suatu masa, kami bertolak dari Kota Tinggi pada pagi hari dan berhenti di kampung-kampung sepanjang sungai hingga larut malam. TIba-tiba, ketika tiba di Linting, enjin motorbot kami mati. Ketika itu, keadaan alam begitu gelap gelita. Angin pula ketika itu, bertiup dengan amat kencang sekali.

Pemuda yang menjadi jurumudi terpaksa meneriak kepada orang kampung di pinggir sungai itu untuk meminta bantuan. Tidak lama kemudian, dua buah sampan menghampiri kami dan menarik motorboat kami hingga ke tebing.

Malam itu, kami tidur di Linting. Pagi esoknya, setelah urusan selesai di Linting dan enjin motorboat telah diperbaiki, kami bertolak pula ke Tanjung Surat. Perjalanan kami terpaksa menempuh laut. Sekali lagi enjin kami tidak berfungsi dengan baik dan kami terpaksa meminta bantuan dari nelayan di sekitar kawasan itu.

Begitulah pelbagai pengalaman yang pahit dan getir, serta amat memenatkan, tetapi begitu menyeronokkan yang terpaksa kami lalui sepanjang usaha kami untuk menarik minat orang Melayu khususnya kaum ibu untuk menyertai UMNO. Begitulah caranya aku bekerja dan kerja kerasku untuk selama dua setengah tahun demi untuk membangunkan dan memulihkan semula parti UMNO. 

Di mana saja aku pergi, khususnya di Pontian, aku sering diterima dan mendapat sambutan. Di sana, masyarakatnya lebih bersemangat kerana kebanyakannya mempunyai pertalian darah dan kekeluargaan dengan orang Indonesia.

Setelah berusaha keras mengembangkan cawangan-cawangan Kaum Ibu UMNO di sekitar negeri Johor, aku meneruskan ‘serangan’ku ke negeri Melaka pula. Ketika itu di Melaka, hanya terdapat satu cawangan UMNO iaitu di Bandar Melaka dan tidak terdapat cawangan Kaum Ibu UMNO.

Dengan kerjasama jawatankuasa UMNO dan Kaum Ibu UMNO di Melaka yang diketuai oleh Che Noh, aku dibawa untuk  menjelajah pelbagai kampung di negeri itu. Antara tempat yang telah aku kunjungi adalah Alor Gajah, Pernu, Tedung, Kuala Sungai Baru, Sungai Baru Masjid Tanah, Ramuan China, Sungai Udang, Jasin, Umbai dan Sungai Rambai. Di setiap tempat yang kami kunjungi, dengan sendirinya wujud dan tertubuhlah satu cawangan Kaum Ibu UMNO.

Kadangkala, ketua-ketua dan setiausaha-setiausaha cawangan Kaum Ibu turut mengikuti rombonganku membuka cawangan-cawangan baru. Keadaan ini secara tidak langsung dapat melatih mereka cara-cara mengendalikan mesyuarat dan cara berucap atau berpidato di khalayak ramai.

Ketika itu, hanya satu saja keinginanku iaitu aku mahukan agar perjuangan ini akan segera mendapat sokongan dari kaum ibu. Aku mahukan agar kaum-kaum ibu Melayu dan kaum wanita segera berfikiran kritis dan mula bergerak dan bergiat untuk perjuangan mengangkat martabat bangsa.


Dalam kata lain, fikiranku ketika itu adalah kalau tidak 100 persen adalah 90 persen untuk perjuangan. Keadaan ini, pastinya member implikasi kepada rumahtangga dan anak-anakku. 

Malah, acapkali juga dalam sebulan, aku hanya sekadar empat atau lima hari saja berada di rumah untuk bersama suami dan anak-anak.

No comments:

Post a Comment