Friday, December 18, 2015

BAB 31: BEBAS DARI HUKUMAN BUANG DAERAH



Selain Perak, aku juga diminta untuk mengembangkan cawangan Kaum Ibu UMNO di negeri Selangor. Di negeri itu, aku telah dibawa ke merata-rata tempat seperti ke Kuala Selangor, Kuang, Kuala Kubu, Kelang, Ulu Langat, Kajang, Sabak Bernam,  Sungai Besar, Jenderh Hilir, Rawang, Ulu Bernam, Kelumpang dan banyak lagi.

Sebagaimana keadaan perhubungan dan pengangkutan ketika itu yang serba susah, aku acapkali dibawa dari suatu tempat ke tempat lain dengan menaiki bot dan motorsikal. Banyak peristiwa pahit yang kualami ketika menubuhkan cawangan-cawangan itu. Bagaimanapun, aku mendapat kepuasan kerana dengan usahaku itu, banyak cawangan Kuam Ibu UMNO ditubuhkan.

 Malah, aku turut mendapat surat penghargaan dari UMNO Negeri Selangor.
Cuma mungkin, kawasan yang agak bermasalah sedikit di Selangor adalah Kuala Lumpur. Pertamanya mungkin kerana cawangan ini berada dalam sebuah kota besar yang mempunyai tahap pemikiran masyarakat yang lebih modern dan berpelajaran. Namun, aku  merasakan, faktor utama masalahnya adalah, cawangan Kuala Lumpur tidak mempunyai seorangpun tokoh pemimpin yang disenangi oleh mereka.

Sebenarnya, memang ada seorang pemimpin yang berpelajaran tinggi yang pernah memimpin cawangan Kaum Ibu UMNO Kuala Lumpur. Malah dia juga adalah isteri seorang Pegawai Daerah di sebuah daerah di Hulu Selangor. 

Bagaimanapun, pemimpin ini tidak begitu berpengaruh dan amat kurang disenangi oleh masyarakat Melayu. Apatah lagi, pemimpin ini dikabarkan sentiasa saja berpakaian kebaratan dan kerapkali melanggar adat istiadat dan adap sopan budaya masyarakat Melayu.

Setelah mendengar pelbagai keluhan mereka, maka aku cuba perlihatkan kepada mereka bagaimana seharusnya mereka berorganisasi dan membina semula cawangan Kaum Ibu UMNO Kuala Lumpur.

Ketika itu cawangan ini berpusat di Kampung Baru. Langkah pertamaku untuk menarik perhatian mereka adalah dengan mencngkan satu aktiviti amal iaitu mengadakan pertunjukan dan persembahan pentas. Bagi memeriahkan lagi, persembahan pentas itu, ramai artis-artis terkenal dari Singapura dijemput untuk mengadakan persembahan itu.

Pada peringkat awal, cadangan ini kurang mendapat perhatian. Namun, setelah aku meyakinkan mereka akan kebolehan diri mereka dalam mengorganisasi, maka cadangan itu akhirnya mereka terima.

Persembahan pentas itu, ternyata memberikan impak yang amat membanggakan. Cawangan Kaum Ibu UMNO Kuala Lumpur berjaya meraih keuntungan lebih $1000. Dengan wang untung sebanyak itu, Kaum Ibu UMNO cawangan Kuala Lumpur telah membeli banyak pinggan mangkuk dan sebagainya. 

Pinggan mangkuk ini kemudiannya menjadi disewakan kepada pelbagai majlis keraian, kenduri-kendara dan sebagainya  untuk mengumpulkan dana bagi keperluan aktiviti Kaum Ibu UMNO Kuala Lumpur.

Usaha-usaha yang menjurus kepada aktiviti kebajikan dan bekerjasama antara sesama mereka ternyata menarik perhatian ramai kaum ibu. Tidak hairan, tidak lama kemudian, cawangan Kaum Ibu UMNO Kuala Lumpur mendapat sokongan dan ramai kaum ibu mula menyertai pergerakan itu. 

Keadaan ini kemudiannya diikuti pula dengan pembukaan pelbagai lagi cawangan Kaum Ibu UMNO di sekitar Kuala Lumpur dan kawasan-kawasan yang berhampiran dengannya. Rasanya aku berada hamper dua minggu membangun cawangan Kaum Ibu UMNO di kawasan itu.

Suatu hari yang lain, Pergerakan Pemuda telah membawaku ke Sabak Bernam. Oleh kerana sistem pengangkutan kurang memuaskan, kami pergi ke sana dengan menaiki motorbot. Dari Sabak Bernam aku telah dibawa ke kampung di sekitar dengan menaiki motosikal.

Pernah pada suatu masa, aku terjatuh dari motosikal kerana jalannya licin. Tambahan pula hujan ketika itu begitu lebat. Pakaian yang kupakai begitu basah  dan pakaian lain dalam beg bertaburan di atas jalan.

Malamnya, badanku terasa amat panas dan kepalaku terlalu sakit. Aku demam. Seorang doktor tempatan telah dibawa merawatku serta aku diberikannya satu suntikan.
 
Walaupun kesihatanku kurang baik, aku terpaksa juga meneruskan aktivitiku untuk melawat, berceramah serta membuka cawangan baru di sekitar tempat itu. Di mana saja, aku pergi,  telah ramai orang menunggu kehadiranku. Aku terpaksa juga mengharungi lecak dalam keadaan hujan yang amat lebat untuk tidak mahu menghampakan mereka serta tetap juga berucap dalam 10 hingga 20 minit.

Selain daripada tempat-tempat yang aku nyatakan, aku juga turut ke Kedah dan Kelantan serta negeri-negeri lain di Tanah Melayu. Setiap kali aku mengunjungi negeri-negeri itu, pasti saja banyak cawangan baru Kaum Ibu UMNO aku tubuhkan. 

Bagaimanapun, satu perkara yang tidak aku lakukan adalah membuka cawangan Kaum Ibu UMNO Singapura kerana ketika itu, aku masih tidak dibenarkan masuk ke pulau itu selama 10 tahun.

Suatu hari aku terfikir, walaupun aku dilarang memasuki Singapura selama 10 tahun, anehnya aku tidak pernah menerima secara rasmi sepucuk suratpun untuk memaklumkan kepadaku akan arahan itu. Oleh itu, aku rasakan tidaklah menjadi satu kesalahan sekiranya aku pergi ke Singapura dengan mendapat izin pihak polis. Mungkin mereka sudah terlupa akan kes yang berlaku ke atasku dulu.

Jadi pada tahun 1954 aku mengunjungi Singapura buat pertama kali setelah dibebaskan dari penjara untuk menubuhkan cawangan Kaum ibu UMNO di situ. Ketika itu David Marshall baru saja dilantik sebagai Menteri Buruh Singapura.

Kali pertama ke Singapura, aku tidak disoal=siasat oleh polis. Jadi bagi kali keduanya aku sengaja ke Singapura bersama suamiku Dr Hamzah untuk menonton wayang mengenai Tien Tsing, orang pertama yang mendaki dan sampai ke kemuncak gunung Himalaya.  Kami menonton di Panggung Pavillion di Jalan Orchard.

Malangnya ketika kembali dari Singapura, kereta kami ditahan oleh polis di Tambak Johor. Seorang daripada mereka meminta kad pengenalanku saja walaupun di dalam kereta itu terdapat suamiku dan seorang kaum Cina pembantunya di dispensari.

Aku tunjukkan kad pengenalanku tanpa memberikan terus kepadanya. Ia sekadar menyentuh dan memandangku ke bawah ke atas. Dia kemudian meminta maaf dan memberitahuku betapa satu arahan telah diterima dari ibu pejabat untuk menahan dan menangkap seorang wanita yang bernama Khadijah yang meninggalkan Johor Bahru dari jam 3.30 petang dan masih belum kembali.

Kami bergerak dengan pantas memasuki Johor Bahru dengan rasa penuh kesyukuran kerana polis itu tidak mengecamkanku.  Mungkin wajahku agak berbeza sedikit tanpa mengenakan kacamata atau mungkin juga polis itu buta huruf dan tidak tahu membaca.

“ Syukur…!!!” kata suamiku. “ Nasib baik dia tak cam kan Jah. Kalau tidak, kita susah nanti. Anak-anak kita pula tentunya macam anak ayam kehilangan ibu,” tambahnya lagi.

Esoknya, aku memberitahu Tunku Abdul Rahman Putra,  mengenai masalah yang kuhadapi itu.

Tunku dengan segera menghubungi CID di Johor dan Singapura untuk bertanya tentang soal ini. Akhir dari perbincangan itu, Tunku telah membuat satu temujanji dengan Setiausaha Jabatan Colonial atau Pejabat Tanah Jajahan di Singapura. Aku dibawanya bersama dalam pertemuan itu. Turut menyertai kami adalah Dr Ismail.

Tunku dan Dr Ismail beria-ia meyakinkan Setiausaha Jabatan Tanah Jajahan  itu akan kedudukanku serta perlunya aku untuk kerap ke Singapura atas urusan parti UMNO. Akhirnya, Setiausaha Jabatan Colonial itu, beralah serta bersetuju menarik larangan terhadapku untuk ke Singapura.

Bagaimanapun, aku dikenakan syarat iaitu untuk membuat satu surat jaminan dengan bayaran $10,000. Tunku dan Dr Ismail bertindak sebagai penjaminku.

“ Cik Khadijah,”  kata Tunku sebaik saja kami meninggalkan pejabat Setiausaha  Jabatan Colonial atau Setiausaha Jabatan Tanah Jajahan itu. “Mestilah hati-hati mulai sekarang. Kalau tidak saya hilang $10,000.”

Ketika pilihanraya Majlis Bandaran diadakan di Singapura, Dato’ Hamid Jumat, Ketua UMNO cawangan Singapura, yang isterinya bekas anak muridku di Indonesia, telah memintaku untuk membantu UMNO dalam kempen dan ceramah.  UMNO ketika itu telah bekerjasama dengan Parti Buruh Singapura di bawah pimpinan David Marshall.

Perikatan antara Parti Buruh dan Parti UMNO telah membuahkan kejayaan. Lanjutan dari itu David Marshall telah dilantik menjadi Ketua Menteri Singapura, sementara Dato’ Hamid Jumat dilantik sebagai seorang Menteri.

Kesempatan itu aku ambil untuk memohon pembebasan dari ikatjamin $10,000. Permohonanku telah diluluskan kemudian dan sejak itu aku bebas untuk keluar masuk Singapura.

Sepanjang penglibatanku dalam Pergerakan Kaum Ibu UMNO kh ususnya sebagai Setiausaha Hal Ehwal Kaum Ibu dan Pegawai penerangan , aku telah Berjaya menubuhkan sejumlah 130 cawangan Kaum Ibu UMNO seluruh Tanah Melayu. Selain itu, terdapat penambahan jumlah ahli UMNO melalui Kaum Ibunya seramai lebih 10,000 orang ahli.

Sepanjang tempoh itu juga, bukan saja cawangan pergerakan Kaum Ibu UMNO saja bertambah, malah ia turut mempengaruhi penubuhan cawangan UMNO Kaum Bapa dan Pemuda. Dalam kata  lain, urusan penubuhan cawangan Kaum Ibu UMNO telah menggerakkan orang-orang Melayu dari Kaum Bapa dan Pemuda untuk bersaing dan mewujudkan cawangan Parti UMNO di kawasan atau kampung mereka.

Bagi menjadikan Pergerakan Kaum Ibu lebih menarik perhatian,  saya telah menyusun strategi serta mengaturkan pelbagai aktiviti yang bermanfaat serta berkebajikan. Setiap ahli UMNO diminta membayar yuran tahunan $1.00 dan 20 sen bagi yuran khairat kematian.

Wang-wang inilah kemudian digunakan untuk pelbagai aktiviti. Sekiranya ada kematian, maka yuran yang berupa khairat kematian itu dikumpulkan dan didermakan kepada keluarga simati yang menjadi ahli UMNO. Wang itu akan digunakan untuk membeli perkakas kematian seperti kain kafan dan sebagainya. Keadaan ini dengan sendirinya meringankan beban keluarga simati.

Selain itu, aku juga menggalakkan supaya diwujudkan pelbagai kegiatan lain seperti majlis pelajaran agama dan kelas urusan rumah tangga seperti memasak dan menjahit. Bagi membolehkan semua kegiatan itu dijalankan, aku menggalakkan setiap ahli untuk mencari sebuah bilik gerakan, walaupun ia sekadar sebuah pondok.

Kesemua hasil jahitan dan masakan ini, kemudiannya dijual untuk mendapatkan hasil untuk parti pada setiap hujung minggu. Hasil jahitan dan masakan itu biarlah sentiasa berubah-ubah serta menarik atau unik atau berbeza dari yang pernah dibuat orang atau dimakan oleh orang seperti soto ayam atau puding.

Bagi tujuan memperkenalkan hasil jualan, ahli-ahli kami telah pergi ke pejabat-pejabat kerajaan dan sekolah-sekolah untuk mencari tempahan. Setiap barangan dan makanan yang ditempah, mereka perlu ambil sendiri di bilik gerakan dan membayar sekaligus. Malah, kami juga pernah menjual pelbagai resepi makanan yang kami buat dan keadaan ini telah menghasilkan pendapatan yang agak lumayan untuk pergerakan kaum ibu UMNO kami.

Segala aktiviti dan usaha ini ternyata menjadi satu tarikan kepada Kaum Ibu Melayu untuk menyertai UMNO. Mereka ketika itu sudah menyedari betapa Parti UMNO bukan lagi sebuah parti untuk golongan bangsawan dan berpangkat, tetapi sebuah parti untuk rakyat dan seluruh orang Melayu. 

Malah penglibatan mereka dalam parti bukan sia-sia tetapi bermanfaat kerana banyaknya kegiatan yang berunsur kebajikan dan bimbingan pengetahuan yang telah dijalankan.


Tidak hairanlah, UMNO ketika itu, semakin hari semakin pulih dan semakin mendapat sambutan dan sokongan menyeluruh orang Melayu.

No comments:

Post a Comment