Tuesday, October 6, 2015

BAB 24: IBU ZAIN MEMPELAWAKU MENYERTAI UMNO

" Ibu dan kaum Ibu UMNO yang lain, tak takut ke kalau saya masuk UMNO?" tanyaku kepada Ibu Zain setelah agak lama aku terdiam dan berfikir. " Sayakan baru keluar penjara dan orang-orang UMNO kan takut dengan 'penjenayah' yang baru keluar penjara," tambahku lagi.

" Apa yang Ibu mahu takutkan. Ijah bukan masuk penjara kerana buat salah. Saya tahu kenapa Ijah masuk penjara," balas Ibu Zain.

" Ijah masuk penjara dulu kerana berjuang untuk rakyat dan menuntut kemerdekaan. Kita sepatutnya meletakkan pemimpin seperti kamu pada kedudukan sewajarnya," tambah Ibu Zain lagi.

Pandangan Ibu Zain benar-benar melegakan  hatiku. Aku yakin pandagan Ibu Zain ikhlas dan dengan kedudukannya sebagai pemimpin Kaum Ibu UMNO, beliau tentu mengharapkan orang-orang sepertiku untuk membantunya memperkukuhkan UMNO.

" Begini sajalah Ibu. Saya rasanya tidak berhalangan untuk masuk UMNO. Bagaimanapun Ibu mesti bertanya dan mendapat persetujuan Presiden UMNO dahulu, sementara saya pula  perlu mendapat izin daripada suami saya," putusku akhirnya.

Ibu Zain ternyata bersetuju dengan sarananku. Aku difahamkan kemudian, Ibu Zain telah menemui Dato' Onn Jaafar berkenaan cadangan membawaku masuk ke dalam UMNO. Ternyata, keputusannya sebagaimana yang aku duga. Datuk Onn menolak cadangan  yang dibawa oleh Ibu Zain itu.

Kisah cadangan untuk membawaku masuk ke dalam UMNO, ternyata tergantung begitu saja. Dalam tempoh masa itu, aku melahirkan anak kami yang ketiga. Anak lelaki kedua kami ini, dilahirkan di Hospital Besar Johor Bahru tanpa sebarang masalah. Kami berikannya nama Muhamad Hatta, mengambil sempena nama wakil Presiden Indonesia ketika itu.

Tidak lama selepas itu, berlaku kekecohan besar dalam Parti UMNO. Presiden UMNO, Dato' Onn bin Jaafar, mengemukakan satu cadangan untuk membuka keahlian UMNO kepada kaum bukan Melayu. Beliau beralasan, ini semua adalah kehendak kerajaan British.

Menurutnya lagi, British bersedia untuk memberi peluang untuk berkerajaan sendiri dan merdeka, sekiranya wujud satu kerjasama politik dan perpaduan antara rakyat berbilang kaum di Tanah Melayu. Hanya satu cara pada hemat Dato' Onn perkara ini boleh terjadi iaitu dengan menjadikan UMNO sebagai sebuah parti berbilang kaum.

Cadangan Dato' Onn kelihatannya telah menjurus kepada perpecahan orang Melayu dalam UMNO. Beberapa pemimpin tua dalam UMNO seperti di Perak dan Kelantan bersetuju dengan cadangan Dato' Onn bin Jaafar sementara pemimpin-pemimpin muda  dan berpendidikan tinggi menentangnya.

Oleh kerana tiada kebulatan kata serta tentangan hebat ahli-ahli dalam UMNO mengenai cadangan membuka keahlian UMNO kepada bukan Melayu, Dato' Onn akhirnya mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan sebagai pemimpin tertinggi parti itu. Beliau kemudiannya menubuhkan sebuah parti baru iaitu Independent Malayan Party (IMP) atau Parti Kemerdekaan Malaya.

Parti IMP ternyata mendapat sokongan kuat daripada ramai pemimpin-pemimpin kanan UMNO. Mereka turut meninggalkan UMNO dan menyertai parti  IMP pimpinan Dato' Onn bin Jaafar. Cawangan parti IMP tumbuh dengan rancaknya di seluruh tanah air. Ramai orang-orang Melayu turut meninggalkan UMNO dan menyertai parti baru itu.

UMNO ketika itu benar-benar sebuah parti yang begitu lemah dan kucar-kacir seperti perpatah 'anak ayam kehilangan ibu'. Keadaannya sekaligus turut melemahkan matlamatnya sebagai sebuah parti yang memperjuangkan nasib dan harapan orang Melayu. 

Kepimpinan UMNO yang tinggal ketika itu, kebanyakannya terdiri daripada kelompok anak muda lepasan institut pengajian tinggi dari luar negara seperti Abdul Razak dan Dr ismail. Mereka benar-benar kurang berpengalaman dalam memimpin suatu organisasi yang besar.

Kepimpinan muda dalam UMNO ketika itu, yang beribu pejabat di Johor Bahru, berusaha gigih untuk memulihkan semula parti UMNO. Antara tindakan segera  adalah, mereka berusaha menambah keahlian baru UMNO serta menarik tenaga-tenaga baru yang mampu membantu memulihkan UMNO. 

Antara tindakan mereka yang begitu menarik adalah dengan menjemput Tunku Abdul Rahman Putra, seorang anak raja Kedah serta bekas pemimpin Persatuan Pelajar-pelajar Melayu di United Kingdom, untuk menjadi pemimpin baru UMNO bagi menggantikan Dato' Onn bin Jaafar . 

Kemasukan Tunku dalam UMNO serta perlantikannya sebagai Yang Dipertua atau Presiden UMNO pada tahun 1953, walaupun memberi nafas baru kepada parti itu. ternyata masih belum berupaya untuk memulihkan keadaan secara total. Pengaruh dan kekuasaan terhadap orang Melayu telah turut dibawa oleh Dato' Onn ke dalam IMP.

Beberapa bulan kemudian, Ibu Zain, Ketua Kaum Ibu UMNO yang pernah menemuiku dahulu, muncul sekali lagi di rumahku untuk memujukku menyertai Parti UMNO. Sekali lagi kunyatakan kepadanya bahawa aku bersedia untuk menyertai UMNO sekiranya Presiden UMNO sendiri bersetuju dengan cadangannya itu.

Tidak lama kemudian, Ibu Zain kembali semula ke rumahku dengan satu perkabaran yang amat menggembirakan. Tunku Abdul Rahman Putra merestui dan mengalu-alukan kemasukanku ke dalam UMNO. Beliau turut membawa borang keahlian UMNO untukku. Tunku Abdul Rahman sendiri  dan setiausahanya Zulkifli Hashim bertindak sebagai pencadang dan penyokongnya.

Anehnya, setelah agak lama menunggu, aku dapati, namaku masih juga belum disahkan oleh pihak Jawatankuasa UMNO. Aku bertanya Ibu Zain mengenai soal itu. 

" Nanti saya siasat mengenai perkara ini," begitu kata Ibu Zain. 

Tidak lama kemudian dia memaklumkan kepadaku betapa borang keahlianku telah hilang dan telah disembunyikan oleh seseorang. Jelas sekali, ada segelintir orang  UMNO yang kelihatannya tidak senang dan tidak gembira dengan kemasukan aku dalam parti UMNO.




No comments:

Post a Comment